Ι.Ν. Αγ. Ιωάννου Χρυσοστόμου Πρεβέζης

Θεοφάνεια

Κυρήγματα που έχουν εκφωνηθεί την εορτή των Θεοφανείων

Ακολουθώντας τη λογική και τη θεολογία, ο άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων πρώτα κάνει κατήχηση στους ανθρώπους και μετά τους βαπτίζει, σύμφωνα με τον λόγο του Χριστού «...ὁ πιστεύσας καί βαπτισθεῖς...»! Κανένας δεν γίνεται πιστός χριστιανός επειδή υπέστη, κυριολεκτικώς, την τελετουργία του μυστηρίου. Μπορεί να είναι βαπτισμένος, δεν είναι όμως εξασφαλισμένο και σίγουρο ότι είναι και χριστιανός. Η σημερινή πραγματικότητα το φωνάζει αυτό καθ’ εκάστην. «Οι Χριστιανοί δεν γεννιούνται, γίνονται» μας ειδοποιεί απ’ τον τέταρτο αιώνα ήδη ο Τερτυλλιανός. Ας αφήσουμε όμως αυτό το πελώριο θέμα και ας δούμε, γιατί άραγε κάνουμε στην γιορτή των Θεοφανείων τον αγιασμό των υδάτων της Βαπτίσεως... αφού κανένας δεν θα βαπτιστεί;

Category: /

Θεοφάνεια 2013

Αγαπητοί αδελφοί

Αμέσως μετά τις ευχές για το καλωσόρισμα του νέου χρόνου (πράγμα χωρίς ιδιαίτερο νόημα, αφού για έναρξη μια νέας χρονομέτρησης πρόκειται) η Αγία μας Εκκλησία μας καλεί να γιορτάσουμε τα Θεοφάνεια. Δηλαδή το Βάπτισμα του Σωτήρος Χρηστού, με το οποίο άρχισε, αφού φανερώθηκε, «ἡ τῆς Τριάδος προσκύνησις». Στο Βάπτισμα υπήρξε η πρώτη σαφής ένδειξη και φανέρωση της μιας θεότητος σε τρία Πρόσωπα. Γι᾿ αυτό η γιορτή ονομάζεται Θεοφάνεια. Φανέρωση της Θεότητος.

Ο σημερινός κόσμος και ο σύγχρονος άνθρωπος λατρεύει τον εαυτό του και δεν τον πολυαπασχολεί το ποιος είναι ο Θεός του. Όπως έλεγε και ο μέγας Παπαδιαμάντης: «Ἐπέστη ὁ καιρός τῆς αὑτολατρείας καί πᾶσαι αἱ ἄλλαι θρησκεῖαι κατηργήθησαν. Ἀρκεῖ νά ἱκανοποιεῖ τις τά πάθη του καί πρός τί χρήζουσιν αἱ ἄλλαι λέξεις;». 

Category: /

ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ 2016

 

Είναι γνωστή η παροιμία που κυκλοφορεί στα ελληνικά δεδομένα και περιγράφει την απορία του βλάχου χριστιανού που εκπλήσσεται γιατί στην επίσκεψή του στον ναό... «πάντα, βάγια μοιράζουν»! Το ίδιο θα μπορούσε να ειπωθεί και για τα Θεοφάνεια. Όποτε πάω στην Εκκλησία πάντα... νερό μοιράζουν!

Ας είμαστε ειλικρινείς, ήδη από χρόνια η σχέση των νεοελλήνων χριστιανών με την Εκκλησία και τον Χριστό είναι απαραδέκτως ευκαιριακή και έχει συνδυαστεί με εορταστικές εκδηλώσεις, που είτε έχουν «φολκλορικά» στοιχεία (έτσι γιόρταζαν οι παππούδες μας) ή είναι θρησκοληπτικές αγωνίες αποτροπής κινδύνων, προβλημάτων και ασθενειών. Μέσα σ’ όλα αυτά το πρόσωπο του Χριστού... είναι «καλά κρυμμένο» στο να είναι θεατός και επιθυμητός.

Category: /