Ι.Ν. Αγ. Ιωάννου Χρυσοστόμου Πρεβέζης

Thomas Merton

Τα καλά νέα της γέννησης του Χριστού

THOMAS MERTON

 

Πώς ο χριστιανός του 20ου αιώνα διαβάζει τα Ευαγγέλια και ειδικά την Ευαγγελική ιστορία για τη Γέννηση του Χριστού του Κυρίου μας;

Αυτή δεν είναι απλά μια τετριμμένη ερώτηση, που ο συγγραφέας μαζί με τον καθένα μας προχωρώντας μπορεί να την παρακάμψει με ελαφρότητα, χρησιμοποιώντας μερικές συνηθισμένες και αισιόδοξες γενικότητες. Είναι ένα θέμα που αφορά σοβαρά κάθε πιστό, αφού σχεδόν κάθε χριστιανός πλέον τώρα ξέρει ότι τα Ευαγγέλια και ειδικά τα σχετικά με τη Γέννηση έχουν τεθεί υπό αμφισβήτηση και θεωρούνται "μύθοι".

Κατηγορία: /

T. Merton - Συνείδηση, Ελευθερία και Προσευχή

 

T.Merton - «Κανένας δεν είναι νησί»

 1. Το να στοχάζομαι για πρόσωπα, γεγονότα και καταστάσεις μόνο κάτω από το φως της εντύπωσης που προκαλούν σε μένα, είναι το να ζω στο κατώφλι της κόλασης. Ο εγωισμός είναι καταδικασμένος να είναι ανικανοποίητος, αφού επικεντρώνεται σ’ ένα ψέμα. Για να ζω αποκλειστικά για τον εαυτό μου, πρέπει να κάνω όλα τα πράγματα να υποκλίνονται στο θέλημά μου, σαν να είμαι θεός. Αλλά αυτό είναι αδύνατο. Υπάρχει καμιά πιο πειστική ένδειξη του ότι είμαι κτίσμα από την ανεπάρκεια της θέλησής μου; Και να γιατί: Δεν μπορώ να κάνω το σύμπαν να με υπακούει. Δεν μπορώ να κάνω τους άλλους ανθρώπους να συμμορφώνονται με τις παραξενιές μου και τις φαντασιώσεις μου. Δεν μπορώ να κάνω ούτε το ίδιο το σώμα μου να με υπακούει. Όταν του δίνω κάποια ηδονή, διαψεύδει την προσδοκία μου και με κάνει να αισθάνομαι πόνο. Όταν δίνω στον εαυτό μου αυτό που θεωρώ ότι είναι ελευθερία, εξαπατώ τον εαυτό μου και βρίσκω ότι είμαι αιχμάλωτος της δικής μου τύφλωσης, του εγωισμού και της ανεπάρκειάς μου.

Κατηγορία: /

Και τι θα πει ζωή..

Thomas Merton

" Ο καινούργιος ανθρωπος"

Η πληρότητα μιας ανθρώπινης ζωής δεν υπολογίζεται μόνο με ό,τι συμβαίνει στο σώμα. Η ζωή δεν είναι υπόθεση σωματικής μόνο δύναμης ή υγείας ή ικανότητας να χαίρεται κανείς. Τι είναι ζωή; Κάτι πολύ περισσότερο από την αναπνοή μέσα στα ρουθούνια μας, τους κτύπους του αίματος στους καρπούς των χεριών μας ή την αντίδραση στους εξωτερικούς ερεθισμούς. Όλ’ αυτά τα πράγματα είναι σημαντικά για μια πλήρη ανθρώπινη ζωή, αυτά ωστόσο δεν αποτελούν μόνα τους τη ζωή σ’ όλη της την πληρότητα. Μπορεί ένας άνθρωπος να τάχη όλ’ αυτά κι ωστόσο να είναι βλάκας. Όποιος μονάχα αναπνέει, τρώει, κοιμάται κι εργάζεται, αλλά χωρίς συνείδηση, χωρίς σκοπό και χωρίς να έχει δικές του ιδέες, δεν είναι αληθινά άνθρωπος. Κατ’ αυτή την αποκλειστικά φυσική έννοια, ζωή είναι μόνο η απουσία του θανάτου. Αυτοί οι άνθρωποι δε ζουν, αλλά φυτοζωούν.

Κατηγορία: /

Την αγάπη μπορείς να την κρατήσεις μόνον... όταν την προσφέρεις

 

T.Merton - «Κανένας δεν είναι νησί»

1. Την ευτυχία που την επιζητούμε μόνο για τον εαυτό μας ποτέ δε θα τη βρούμε: γιατί η ευτυχία, που λιγοστεύει όταν μοιράζεται, δεν είναι αρκετά μεγάλη για να μας κάνει ευτυχισμένους!

Υπάρχει μια ψεύτικη και στιγμιαία ευτυχία στην αυτοϊκανοποίηση, αλλά πάντα οδηγεί σε θλίψη επειδή περιορίζει και νεκρώνει το πνεύμα μας. Η αληθινή ευτυχία βρίσκεται στην ανιδιοτελή αγάπη. Μια αγάπη που μεγαλώνει ανάλογα με το μοίρασμα. Δεν υπάρχει τελειωμός στο μοίρασμα της αγάπης. Και, επομένως, οι δυνατότητες της ευτυχίας μιας τέτοιας αγάπης είναι απεριόριστες. Το άπειρο μοίρασμα είναι ο νόμος της «εσωτερικής» ζωής του Θεού, ο Οποίος έχει κάνει το μοίρασμα του εαυτού μας νόμο της ίδιας της ύπαρξής μας. Έτσι ώστε, αγαπώντας τους άλλους, αγαπάμε καλύτερα τους εαυτούς μας. Με την ανιδιοτελή δραστηριότητα ολοκληρώνουμε στο έπακρο τις ικανότητές μας για πράξη και ζωή.

Κατηγορία: /

Ασκητισμός και θυσία

THOMAS MERTON

 

Αν το πνεύμα μου προσπαθεί να επιβάλει σιωπή στην σάρκα μου δια της βίας, αργά ή γρήγορα η σάρκα μου θα εκδικηθεί το πνεύμα μου μολύνοντάς το κρυφά, με χίλια-δυο δηλητήρια. Η πικρία και η δυστροπία είναι οι συνηθέστεροι καρποί ενός ασκητισμού, που περιορίζεται στο να ασκεί μόνο το σώμα. Το πνεύμα μου είναι φυσικά ανώτερο από την σάρκα μου, αλλά δεν είναι ανεξάρτητο από την σάρκα μου. Θερίζει ό,τι σπέρνει σ’ αυτήν. Και εάν μεν της φέρεται με υπερβολική αδυναμία, αργά ή γρήγορα θα ανακάλυψει σ’ αυτήν, την εικόνα και την καταδίκη της αδυναμίας του. Αν όμως πάλι της φέρεται με βιαιότητα, αργά ή γρήγορα θα δεχθεί από αυτήν το αποτέλεσμα της βιαιότητάς του. Ο ψευδοασκητής αρχίζει συνήθως με το να είναι υπερβολικά αυστηρός με τον εαυτό του, αλλά καταλήγει, εξ ίσου συνήθως, με το να είναι υπερβολικά αυστηρός με όλους τους άλλους εκτός από τον εαυτό του.

Κατηγορία: /