Συζήτηση με τον π. Σωτήρη Μαυροφίδη
Η Παλαιά Διαθήκη είναι γεμάτη από περιστατικά βίας. Για παράδειγμα, διαβάζουμε στο Δευτερονόμιο: «Μην παραδοθείτε στη λατρεία άλλων θεών, αυτών των γύρω σας λαών, για να μην ξεσπάσει εναντίον σας ο θυμός του Κυρίου, του Θεού σας, που είναι ανάμεσα σας, και σας εξαφανίσει από τη γη» (Δευτ 6: 14-15). Πώς μπορούν να ερμηνευθούν ώστε να κατανοήσουμε τέτοια γεγονότα που προκαλούν απορία για τη βιαιότητα τους;
Η |
Παλαιά Διαθήκη είναι γεμάτη από βία, πράγματι, κι αυτός είναι ο λόγος που χρειάζεται μια γενική εξήγηση του θέματος. Η άποψη ότι η Παλαιά Διαθήκη περιέχει πολλή βία, σε αντίθεση με την Καινή Διαθήκη, η οποία περιέχει μεγαλύτερο ειρηνισμό, μέχρι ενός ορισμένου σημείου, είναι σωστή. Και αυτό γιατί υπάρχουν πολλά κείμενα αγάπης και συγγνώμης στην Παλαιά Διαθήκη, αλλά αυτά πρέπει να τα δει κανείς μαζί με τα υπόλοιπα, τα οποία δείχνουν βία. Εδώ υπάρχει ένα σφάλμα: Συχνά βλέπουμε την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη, σαν να πρόκειται σα μια στιγμιαία, αλλά αιώνιας αξίας, Αποκάλυψη του Θεού. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Αυτή η Αποκάλυψη περνάει πάρα πολλά στάδια ιστορικής εξέλιξης, διότι, ναι μεν οι αλήθειες του Θεού είναι αιώνιες, αλλά ο άνθρωπος που πρόκειται να τις δεχτεί δεν είναι αιώνιος και, συνεπώς, δεν μπορεί από την πρώτη στιγμή της εξέλιξης του να καταλάβει ορισμένα πράγματα. Έτσι, αν εξετάσουμε την Αποκάλυψη με το Μωυσή και τα σχετικά κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης, βλέπουμε ότι οι άνθρωποι δεν είναι ακόμη παρά μια ομάδα νομάδων. Δεν είναι ακόμα ικανοί να αυτοδιοικηθούν δίχως έναν φόβο του Θεού και δίχως μία βία μεταξύ τους. Παραδείγματος χάριν, το «οδόντα αντί